بطلان قرارداد

بطلان قرارداد چیست؟


اعلام بطلان معامله

بطلان معامله حالتی است که آثار عقد را از بین می برد. به این معناست که شرایطی وجود دارد که بر اساس آن عقد از ابتدا نبوده است. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. در صورت نیاز می توانید از مشورت با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور قرارداد ها بهره مند گردید.

موارد بطلان معامله

اکثر افراد یک جامعه در ارتباطات خود نیاز به انعقاد قرارداد و معامله دارند . در نگارش این قراردادها باید قوانینی را رعایت کنند. در صورت عدم رعایت می توان آن را باطل کرد. اما باید در نظر داشته باشید که ، تمام اشتباهات در معاملات منجر به بطلان عقد نمی شود. برخی از اشتباهات در قراردادها که باعث بطلان معامله می شوند عبارت اند از:

  • نوع قرارداد نادرست: خط در نوع یا ماهیت قرارداد به این معناست که دو نفر می خواهند معامله کنند، اما یکی از طرفین قصد اجاره ملک مورد نظر را دارد، اما طرف دیگر قصد فروش ملک را دارد در صورتی که عقد در این صورت منعقد شود این انعقاد اشتباه موجب بطلان عقد می شود و یا به عبارت دیگر این عقد باطل است.
  • اشتباه در عقد: موضوع عقد یا معامله چیزی است که طرفین می خواهند مبادله کنند. در مورد اشتباه قرارداد می توان تصور کرد که شخصی قصد فروش میز یا خودروی پراید خود را دارد اما طرف مقابل قصد خرید صندلی یا تریلی در این صورت در صورت انعقاد قرارداد آن عقد باطل است.
  • اشتباه در شخص طرف معامله: وقتی شخصیت شخصی دلیل انعقاد قرارداد یا عقد است و اشتباه در طرف عقد موجب بطلان می شود. برای روشن شدن این موضوع به موردی توجه کنید که شخصی ماشین یا مالی را به دوستش هبه می دهد. اگر آن شخص دوست وی نباشد و اشتباه کرده باشد، معامله باطل است . زیرا شخص به خاطر شخصیت آن شخص، ماشین یا اون مال را به او داده است.
  • اشتباه در موضوع معامله: موضوع معامله چیزی است که طرف معامله به دلیل وجود آن حاضر به خرید آن باشد. به عنوان نمونه:اگر فردی گردنبند را به دلیل طلا بودن آن خریده است اما مشخص شود آن گردنبند طلا نبوده و مسی بوده است عقد به دلیل استفاده از طلا باطل است، و علت آن مسی بودن و عدم وجود طلا است چرا که  شخص قصد خرید طلا را داشته است.

شرایط بطلان معامله

چنانچه هر کدام از شرایط مندرج که در ماده 190 قانون مدنی وجود دارد در معامله ای نباشد ، معامله را می توان با طرح دعوی بطلان معامله ، باطل کرد. این شرایط صحت معامله که الزامی اند ، عبارتند از:

  • قصد و رضای طرفین : عدم وجود قصد و رضا در انعقاد یک معامله از شرایط بطلان است. قصد و رضا یکی از شرایط اساسی صحت معاملات است . تا زمانی که دو فردی که قصد انعقاد معامله ای را دارند برای انعقاد معامله رضایت نداشته باشند معامله شکل نمی گیرد. در واقع منظور از قصد، قصد و نیت درونی افراد است.
  • اهلیت طرفین: عدم اهلیت هر کدام از طرفین معامله یکی از شرایط بطلان است. این موضوع از نظر قانون گذار نیز بسیار حائز اهمیت است. اهلیت به معنای دارا بودن بلوغ و عقل و رشد برای طرفین معامله است. چنانچه معامله بین طرفین صورت گیرد هر دو طرف عاقل و بالغ و در معاملات مالی دارای رشد نباشند چنین معامله ای به جهت دارا بودن شرایط بطلان ، باطل است .

در ادامه دو شرط دیگر در بطلان مد نظر است:

  • موضوع معین که مورد معامله باشد: یکی از اصلی ترین شرایط هر معامله ای مشخص بودن موضوع است. در صورتی که معامله ای منعقد گردد که فاقد موضوع باشد در این صورت معامله به جهت اینکه شرایط بطلان معامله را داراست باطل است. زیراهر معامله ای که انجام می گیرد بایستی دارای یک موضوع مشخص باشد. تا با توجه به این موضوع معامله صورت گیرد. چنانچه موضوع مشخصی جهت معامله ای که صورت می گیرد وجود نداشته باشد و یا اینکه موضوع مردد باشد در این صورت معامله باطل است .
  • مشروعیت جهت معامله از اصلی ترین مواردی که در انعقاد هر معامله ای لازم است مشروعیت معامله است . چرا که عدم مشروعیت معامله از شرایط بطلان است. آنچه مسلم است این است که، هر معامله ای که انجام می گیرد برای اینکه صحیح باشد بایستی مشروع باشد . چرا که معاملات نامشروع در قانون باطل است.
بطلان معامله
چگونگی بطلان در معامله

جهت ارتباط سریع و آسان با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور قراردادها ، کلیک کنید: 09124478815

آثار اعلام بطلان

همانطور که مستحضر هستید هرگاه در عالم حقوق از واژه بطلان استفاده گردد. که عمدتا در برابر معاملات می باشد. این بطلان آثار قهقرایی به همراه دارد. منظور از آثار قهقرایی این است که تمامی شرایط را به شرایط قبل از وقوع عقد باز می گرداند. اهمیت این موضوع به این خاطر است که در برخی از مواقع منافع مال متصل و در برخی دیگر منفصل است و اینجاست که آثار بطلان بیشتر به چشم می آید. اعلام بطلان معامله نیز چنین آثاری به همراه دارد.

 دادگاه صالح در دعوا اعلام بطلان معامله

دعوی اعلام بطلان معامله با توجه به اینکه معامله ای که انجام می گیرد، منقول باشد یا غیر منقول، دادگاه رسیدگی کننده به آن متفاوت است . این دادگاه ها به قرار زیر هستند:

  • اگر معامله ای که انجام می گیرد منقول باشد در این صورت دعوی اعلام بطلان منقول در صلاحیت دادگاه اقامتگاه خوانده است .
  • چنانچه مالی که مورد معامله قرار می گیرد غیر منقول باشد در این صورت دعوی اعلام بطلان راجع به مال غیر منقول در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است.
  • اگر دعوی اعلام بطلان نسبت به ملک باشد بایستی در دادگاه محل وقوع ملک دعوی را مطرح نمود.
مدارک مورد نیاز طرح دعوی اعلام بطلان

در حقوق هر معامله ای که صورت می گیرد اصل بر صحت و درستی آن میباشد. جز اینکه عدم صحت آن معلوم شود . به همین دلیل برای اینکه با طرح دعوی اعلام بطلان معامله بتوانید معامله را باطل کنید ، لازم است که اسناد و مدارک اعلام بطلان را دراختیار داشته باشید. این اسناد و مدارک به ترتیب زیر میباشند :

  • کپی برابر اصل قرارداد
  • کپی برابر اصل مالکیت
  • معاینه محلی
  • کپی برابر اصل کارت ملی
  • کپی برابر اصل شناسنامه
  • شهادت شهود
  • ارجاع به کارشناسی

وکیل متخصص در اعلام بطلان معامله

برخی از افراد به اشتباه به جهت اینکه تفاوت ابطال معامله و بطلان معامله را نمی دانند، دعوی ابطال را  به جای دعوی اعلام بطلان مطرح می نمایند. یا بلعکس. همین امر سبب می شود که با قرار رد دعوی مواجه شوند. از این رو انتخاب عنوان صحیح جهت طرح دعوی بسیار اهمیت دارد. از این رو توصیه می شود در اقامه دعوی حتما با مشاور حقوقی متخصص ، مشاوره و هم فکری های لازم را داشته باشید.با ما تماس بگیرید: 09124478815

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *