قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

قرارداد الکترونیک وکالت

در اصل، قرارداد الکترونیکی وکالت ، وکالتنامه ای است که به شکل الکترونیکی، ثبت می شود. در آن، مشخصات طرفین، موضوع وکالت، حق الوکاله و حدود اختیارات وکیل ، مشخص می گردد و در نهایت به امضای موکل و وکیل می رسد. نحوه ثبت قرارداد الکترونیکی وکالت و مشاهده وکالتنامه الکترونیکی وکلا ، از طریق سامانه عدل ایران می باشد. به این ترتیب، قرارداد الکترونیکی، جایگزین قراردادهای سنتی کاغذی که قبل از این متعارف بوده است، شده است. در صورت عدم رعایت مقررات مربوط به نحوه ثبت آن، وکیل پایه یک دادگستری ، با ضمانت اجراهای مقر قانونی مواجه خواهند شد.

تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت چگونه است؟

پس از مراجعه موکل به وکیل و رسیدن به توافقات اولیه، بر سر موضوعات: وکالت، مانند بحث حق الوکاله، لازم است تا وکیل، برای تنظیم قرارداد الکترونیکی وکالت ، مطابق مقررات نحوه ثبت آن، اقدام کند. بدین صورت بعدا مشاهده وکالتنامه الکترونیکی ، برای موکل، امکان پذیر میگردد. چهار مرحله اصلی را برای اینکار مد نظر داشته باشید:

  • لازم است تا وکیل، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ثبت شده در سامانه ثنا، وارد حساب کاربری خود در آدرس adliran.ir شود.
  • وکیل، می بایست بر اساس نحوه ثبت صحیح قرارداد الکترونیکی، برای وارد کردن اطلاعات مربوط به قرارداد وکالت، شامل نوع وکالت، مشخصات موکل، طرف دعوا، موضوع وکالت، حدود اختیارات وکیل دادگستری و در نهایت، میزان حق الوکاله، اقدام نماید.
  • لازم است تا امضای وکیل و موکل، در سامانه درج شود. در این حالت، جهت درج امضای موکل در وکالتنامه، یک رمز یک بار مصرف، برای موکل ارسال می شود. با فرستادن این رمز برای وکیل، وی می تواند امضا موکل را نیز در قرارداد الکترونیکی، درج نماید.
  • در نهایت، با دریافت کد رهگیری، مراحل ثبت قرارداد، مطابق مقررات، به پایان می رسد. بعد از این مرحله و ثبت نهایی، موکل نیز می تواند برای مشاهده وکالتنامه الکترونیکی و چاپ آن، به سامانه، مراجعه نماید.

ویژگی قرارداد الکترونیک وکالت چیست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، از آذر ماه سال 1399 تمامی وکلا، سردفتران و مشاوران حقوقی مکلف شده اند قراردادی که با موکل یا مراجعان خود تنظیم می کنند را در سامانه قرارداد الکترونیکی به ثبت برسانند. قرارداد الکترونیک وکالت ویژگی هایی دارد که می تواند برای طرفین مفید باشد. این ویژگی ها به شرح زیر است:

  • این قرارداد علاوه بر اینکه به موضوع وکالت می پردازد، روابط مالی بین وکیل و موکل را آشکار می کند. وکیل موظف است در هنگام ثبت قرارداد مبلغ حق الوکاله را مشخص کند، و نحوه پرداخت اعم از نقد و غیر نقدی را نیز ذکر نماید.
  • پس از تصویب این قانون ادعای نبود قرارداد بین وکیل و موکل برای مراجع قضایی قابل استماع نخواهد بود. به عبارتی هیچ یک از مراجع قضایی و قانونی اسناد کاغذی را از طرفین نمی پذیرند. مراجع قانونی با استعلام قرارداد وکالت صحت آن را ارزیابی خواهند کرد.
  • دسترسی به این سند در هر شرایطی امکان پذیر خواهد بود. به آسانی می توان با ورود به سامانه قرارداد الکترونیک وکالت را مشاهده کرد.
قرارداد الکترونیک وکالت

جهت مشاوره با بهاره فیض، وکیل پایه یک دادگستری در تهران ، متخصص در امور حقوقی و کیفری کلیک کنید: 09124478815

قرارداد الکترونیک وکالت چه مواردی را شامل می شود؟

  • طرفین دعوا: در این قسمت باید طرفین دعوا مشخص شوند. در صورتی که اطلاعات زیادی از یکی از طرفین دعوا نداشته باشیم، با وارد کردن تاریخ تولد شخص در سامانه ثنا، اطلاعات مورد نیاز بازیابی می شود.
  •  اطلاعات موکل: در مرحله بعد وکیل، باید اطلاعات مورد نظر از موکل اعم از تاریخ تولد و کد ملی در سامانه وارد شود. زمانی که وکیل کد ملی و تاریخ تولد موکل را وارد سامانه کند از طریق بازیابی اطلاعات از سامانه ثنا، سایر اطلاعات لازم موکل در سامانه ثبت می‌ شود. در صورتی که تعداد موکلین پرونده بیشتر از یک نفر باشد، اطلاعات آن ها را هم وارد می شود.
  • حدود اختیارات: در مرحله بعد باید موضوع وکالت و حدود اختیارات وکیل مشخص شود. مبلغ پرداخت برای انجام این پرونده و همچنین اگر نوع پرداخت آن که به صورت نقدی و غیر نقدی هست تعیین شود. پس از ثبت نهایی قرارداد الکترونیک امکان ویرایش قرارداد وجود ندارد.
  • مشخصات وکیل: در قسمت اول برای ثبت این قرارداد، وکیل وارد سامانه ی خدمات الکترونیک قضایی وکلاء و کارشناسان می‌ شود. با وارد کردن رمز شخصی، شماره ملی و رمز موقت گزینه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت را انتخاب می‌ کند. در این مرحله وکیل باید نوع وکالت خود را که به چهار حالت تسخیری، تبرعی، عادی و معاضدتی است را انتخاب می کند. در صورتی که پرونده مورد نظر، وکیل دومی هم دارد با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد ایشان نوع وکالت وکیل دوم را انتخاب کند.
چه نکاتی باید در ثبت قرارداد الکترونیک وکالت رعایت شود؟

در این قسمت، به جمع بندی موارد حقوقی مهم، که بعضا در طول مقاله ذکر شده اند، در ارتباط با ثبت قرارداد الکترونیک وکالت خواهیم پرداخت. با دانستن این موارد خللی در ارتباط با این قرارداد ایجاد نمی شود:

  • در شعب دادگاه ها و دادسرا ها امکان استعلام قرارداد الکترونیک وکالت وجود دارد.
  • در صورتی که چند وکیل وجود داشته باشند می توانید با کلیک بر روی گزینه افزودن همه وکلا را انتخاب نمایید. در این صورت دقت داشته باشید تا سهم هرکدام را مشخص نمایید.
  • حق الوکاله کارآموز به طور خودکار به وکیل سرپرست خود متصل می شود. در این صورت، در قسمت امضا کد ارسالی وکیل سرپرست را وارد کنید.
  • ابطال تمبر مالیاتی طبق روال عادی از گذشته تا به امروز انجام می‌شود.
  • نکته مهم این است که بعد از تایید نهایی ابطال قرارداد وجود ندارد. به این موضوع به عنوان موضوع پایانی اشاره خواهیم کرد.
  • در قسمت تغییر وکیل باید در کانون وکلا اعلام شود تا در دفاتر مشاهده شود.
  • در صورت استعفا و عزل باید از طریق ارسال لایحه به شعبه مربوطه اطلاع داده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *