وکیل تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع صفر تا صد


تحصیل مال نامشروع

تحصیل به معنای به دست  آوردن است. نامشروع نیز به معنای خلاف قوانین شرع است؛ بنابراین تحصیل مال نامشروع عبارت است از: به دست آوردن مال از طرق بدون مشروعیت و غیر قانونی. این عمل مطابق قانون جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد.منظور از نامشروع غیر شرعی نیست. منظور غیر قانونی بودن است. به عبارتی بهتر یعنی فاقد مشروعیت قانونی. در ادامه توضیحات وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری و حقوقی را در این مورد بیان می کنیم.

موارد تحصیل مال از طریق نامشروع

قانونگذاراز مواردی تحت عنوان تحصیل مال نامشروع یاد کرده و به این موارد عنوان مجرمانه داده است . این موارد عبارت اند از:

  • سوء استفاده از امتیازات مخصوص اشخاص با شرایط خاص . از قبیل جواز صادرات و واردات
  • در معرض خرید و فروش قرار دادن امتیازات . نظیر واردات و صادرات.
  • تقلب در توزیع کالاهایی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع گردد.

عناصر تشکیل دهنده

  • مادی: عمل به دست آوردن مال با توسل به راه های غیر قانونی و نامشروع
  • معنوی: در وقوع این جرم باید مرتکب قصد و عمد در تحصیل مال داشته باشد. همچمین بر نامشروع بودن طریق آگاه باشد.
  • قانونی: این جرم به طور خاص در ماده 2 قانون تشدید مجازات ارتشاء ، اختلاس، کلاهبرداری پیش بینی شده است.

سه مورد بالا از عناصر لازم برای تحقق جرم تحصیل مال نامشروع است. در ادامه بیشتر

به بررسی عناصراین جرم می پردازیم.از همراهی شما سپاسگزاریم .

تحصیل مال نامشروع
صفر تا صد تحصیل مال نا مشروع

راه ارتباطی با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری و حقوقی : 09124478815


عنصر قانونی جرم تحصیل نامشروع

برای بررسی این عنصر کافیست که مواد قانونی ک صراحتا به این موضوع تحصیل مال نامشروع اشاره کرده اند بررسی شوند. طبق ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری این موضوع عبارت است از: هر کس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض میگردد. نظیرجواز صادرات و واردات و آنچه عرفا موافقت اصولی گفته میشود در معرض خرید و فروش قرار دهد.از آن سوءاستفاده نماید. یا در توزیع کالاهائی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود. یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است مجرم محسوب میگردد.

عنصر مادی جرم تحصیل مال نامشروع

عنصر مادی به ابعاد بیرونی و خارج از جرم گفته می شود. به عبارت روشن‌تر هر چیزی که تاثیر بر تحصیل مال نامشروع داشته باشد از عناصر مادی تشکیل دهنده جرم می باشد.

عنصر معنوی جرم تحصیل نامشروع

این عنصر در تحصیل مال نامشروع از زمره عناصری است که به طور عمد و آگاهانه انجام می گیرد. که خود شامل 2 نوع سوء نیت می باشد:

  • سوء نیت خاص: به سوء نیتی که عمدی بوده و با قصد وغرض شکل گرفته است، گفته می شود . به بیان واضح تر مجرم از قبل نیت به دست آوردن و تحصیل «مال» را داشته است.
  • سوءنیت عام : به سوء نیتی گفته می شود که به اراده و عمد مرتکب جرم اشاره می کند. بنابراین اگر شخصی از روی بی مبالاتی یا سهل انگاری موجب به دست آوردن  مالی از غیرباشد جرم شکل نگرفته است.
جرم تحصیل مال نامشروع چه مجازاتی را به دنبال دارد؟

مطابق با قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات برای مجرم در تحصیل مال نامشروع علاوه بر رد مال، سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آورده می‌باشد.

تفاوت کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری هردو مصداق سوء استفاده است. این دو جرم دارای تفاوت هایی هستند:

  • در کلاهبرداری شخص کلاهبردار با توسل به وسایل و عملیات متقلبانه، شخص یا اشخاصی را به منظور بردن مالشان فریب می دهد. در حالی که در تحصیل مال اینگونه نیست و  شخص دریافت کننده مال یا وجه تمام امتیازات و شرایط انجام یک فعالیت قانونی را با یارانه دولت دارد، اما از موقعیت خود سوء‎استفاده کرده و به اقتصاد جامعه لطمه وارد می کند .
  • همچنین مجازات این دو جرم نیز متقاوت می باشد. براساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، شخص کلاهبردار علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از دو تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جـزای نقدی معادل مالــی که اخــذ کــرده است محکــوم می شود . در حالی که مجازات تحصیل مال سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده می باشد.

به منظور مطالعه بیشتر در رابطه با کلاهبرداری کلیک کنید

وکیل متخصص کیفری

بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری، با پیگیری های مستمر و به موقع در مورد پرونده های موکلین در زمینه اختلافات و دعاوی  حقوقی و کیفری و خانواده و ثبتی سعی دارد با بهره مند ی از علم نوین حقوقی با مشاوره های خود  شما هموطنان گرامی را در مواجه شدن با مشکلات حقوقی و قانونی بالاخص موضوع تحصیل مال نامشروع راهنمایی و هدایت  کند. با ما تماس بگیرید: 09124478815

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *