وکیل انتقال مال غیر در تهران

انتقال مال غیر


انتقال مال غیر

جرم انتقال مال غیر یعنی اینکه انتقال‌دهنده بدون آنکه مالک مال باشد، یا اینکه دارای مجوز قانونی برای انتقال  باشد ، به نحو متقلبانه خود را مالک یا دارای اختیار قانونی معرفی کند. در نتیجه با قصد ضرر اقدام به فروش مال غیر می‌کند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.هرگونه سوال احتمالی را می توانید با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور ملکی در میان بگذارید.

تعریف جرم انتقال مال غیر

قانون گذار جرم انتقال مال غیر را صریحاً تعریف نکرده است. اما به جهت تصریح قانون مصوب ۱۳۰۸ و ماده ۱۱۷ قانون ثبت مصوب ۱۳۱۰جمهور حقوقدانان در تعریف این جرم عبارت است از: «انتقال یا ایجاد تعهد نسبت به مال دیگری بدون مجوز قانونی یا قراردادی به همراه سوءنیت» بر اساس این تعریف، رفتار مجرمانه این جرم انتقال می‌باشد . همچنین موضوع جرم مال به صورت کلی اعم از منقول و غیرمنقول را شامل می‌شود. شرایطی چون «تعلق مال به غیر، قصد اضرار و بدون وجود مجوز قانونی» از اوصاف و لوازم جرم محسوب می‌شود.

عناصر جرم انتقال مال غیر

جرم انتقال مال غیر دارای عناصر تشکیل دهنده ای است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • عنصر قانونی جرم فروش مال غیر بدون مجوز قانونی : ماده1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیرمصوب 5 فروردین ماه 1308میباشد. ” کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار‌محسوب و مطابق ماده 238 قانون عمومی محکوم می‌شود.
  • عنصر مادی:عنصر مادی این جرم، انتقال مال بدون اجازه مالک  میباشد. مال مزبور میتواند مال منقولیا غیر منقول باشد. فروشنده ممکن است عین مال منقول یا غیرمنقول را بفروشد. یا اینکه منفعت این اموال را به صورت غیر مجاز به دیگری منتقل نماید.
  • عنصر معنوی:عنصرمعنوی این جرم،قصد و سوء نیت مجرمانه در انجام عمل مزبور میباشد. جرم فروش مال غیر،جرمی عمدی است. جهت تحقق این جرم علم و آگاهی انتقال دهنده شرط است. انتقال دهنده بایستی در این جرم قصد انجام عمل مجرمانه را داشته باشد.
وکیل فروش مال غیر
فروش مال غیر

مشاوره تلفنی و حضوری با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در امور ملکی : 09124478815

مرجع صالح رسیدگی به جرم انتقال مال غیر

در خصوص جرم انتقال مال غیر اصولاً دادسرای عمومی ‌و انقلاب مرجع صالح برای تعقیب مرتکبان جرم است.پس دقت بفرمایید که شاکی باید به دادسرایی شکایت کند که جرم در حوزه آن واقع‌شده است.

مجازات جرم انتقال مال غیر

ارتکاب این جرم بدون مجوز قانونی ، در حکم کلاهبرداری محسوب شده است. در نتیجه مجازات کلاهبرداری نیز برای آن در نظر گرفته شده است. همانطور که پیشتر در بررسی عناصر این جرم بررسی کردیم ، درماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیرمصوب 5 فروردین ماه 1308، مجازات این جرم، ماده 228 قانون عمومی است. این مجازات برای فروشنده وخریدار آگاه از غیر بودن مال مورد معامله ، میباشد. اما باید خاطر نشان کرد که قانون مجازات عمومی نسخ شده است. از این رو نمیتوان به مجازات مزبور برای مرتکب، استناد نمود. اما با توجه به ‌رأی 594 دیوان عالی کشور در مورخ1/9/1373، فروشنده مال غیر بدون مجوز قانونی و خریدارآگاه ، طبق قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری مجازات میگردند.

تفاوت جرم انتقال مال غیر با جرم کلاهبرداری

جرم انتقال مال غیر مانند جرم کلاهبرداری نیست . از این جهت که:

  • جرم کلاهبرداری دارای رکن مادی مرکب است. نظیر توسل به وسایل متقلبانه، اغفال مجنی علیه، تقدیم مال با رضایت و نهایتاً بردن مال دیگری. دراین جرم ، فروش مال مالک حضور فیزیکی در صحنه ندارد .از این رو اغفال نمی شود.هم چنین مال خود را با رضایت به مجرم تسلیم نمی کند.
  • در ماده‌ی ۱ قانون تشدید، صراحتا تحقق رکن مادی جرم کلاهبرداری، تحصیل و بردن مال غیر است. اما در خصوص رکن مادی جرم ، صرف انجام معامله موجب انتقال عین یا منفعت در مورد ، مورد معامله ی متعلق به غیر برای تحقق رکن مادی این جرم کافی است. نیازی به خارج شدن مال از ید مالک نیست.
  • جرم کلاهبرداری از جمله جرایمی است که وسیله‌ی به کار رفته در آن ویژگی‌های خاصی دارد. این ویژگی خاص در تحقق جرم کلاهبرداری و در نتیجه تحقق و عدم تحقق شروع به جرم آن تأثیر دارد. وسیله‌ی به‌کار رفته در کلاهبرداری، همان کذب و خلاف واقع بودن است. وسیله‌ی به‌کار برده شده در کلاهبرداری به دو دسته تقسیم می‌شوند: اسم، عنوان یا سمت جعلی اختیار نمودن؛ سایر وسایل متقلبانه‌ای (به غیر از مورد اول) که در کلاهبرداری به کار می‌رود.

مشاوره با بهترین وکیل فروش مال غیر در تهران

در صورت مواجهه با پرونده های مرتبط با موضوع انتقال مال غیر ، می توانید از مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در تهران ، متخصص در امور ملکی، بهره مند گردید. جهت کسب اطلاعات کافی تماس بگیرید: 09124478815

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *