گواهی انحصار وراثت

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت


گواهی انحصار وراثت

اغلب گرفتن گواهی انحصار وراثت و مراحل و شرایط آن دغدغه بسیاری از افراد می باشد . در این مسیر مباحثی از قبیل تقسیم تا فروش اموال ورثه پیش می آید. در تمامی مراحل نیاز به اخذ گواهی از طریق مراجع قانونی داریم. وراث پس از فوت متوفی نیاز به فروش یا انتقال ماترک خواهند داشت. این امر بدون طی کردن مراحل اداری و قانونی امکان پذیر نیست.در این مقاله راهنمایی کاملی را از انحصار ورثه با کمک وکیل پایه یک دادگستری ، انجام داده ایم. تا با این آگاهی ها ، راحتتر و ساده تر اقدام کنید .

انواع گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. چنانچه کل ارزش ماترک متوفی کمتر از 2 میلیون تومان باشد، گواهی محدود کفایت می‌کند. اما اگر متوفی اموال منقول و غیر منقول از خود به ارث گذاشته باشد، حتماً باید گواهی نامحدود اخذ شود.

هزینه دریافت این دو گواهی یکسان است. تفاوت تنها در مدت زمان لازم برای صدور آنهاست. برای گواهی نامحدود، دادگاه در روزنامه آگهی منتشر می‌کند تا چنانچه شخصی اعتراض دارد مراجعه کند. بدین ترتیب خود را به عنوان ورثه معرفی کند. اما چنانچه تا 1 ماه از زمان انتشار آگهی کسی اعتراض نکند، گواهی صادر می‌گردد. در خصوص گواهی حصر وراثت محدود نیازی به انتشار آگهی در روزنامه نمی‌باشد. 

چه کسی می تواند برای گواهی انحصار وراثت اقدام کند؟

برای صدور گواهی انحصار وراث فرزندان متوفی و اشخاص ذی‌نفع اعم از هر شخصی كه منفعتی در اموال متوفی داشته باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضا کند. چنانچه این افراد متعدد باشند، نیازی به درخواست همگی آنها نیست. اقدام یك نفر از این افراد برای امضا و ارایه دادخواست كافی است.

مرجع صالح صدور گواهی انحصار وراثت

طبق ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع به تركه متوفی اگرچه خواسته، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد، تا زمانی كه تركه تقسیم نشده، در دادگاه محلی اقامه می‌شود كه آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یادشده در صلاحیت دادگاهی است كه آخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

هم اکنون مرجع صلاحیتداری که به انجام امور مربوط به صدور گواهی انحصار وراثت و سایر کارها می‌پردازد، شورای حل اختلاف است.
 
 

مدارک مورد نیاز برای گواهی انحصار وراثت

طبق قانون مدارکی که برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم داریم ، به شرح زیر است:

  • استشهادیه ی محضری: 3 نفر در دفتر اسناد رسمی حاضر و با پر کردن فرمی گواهی می کنند که ورثه ی متوفی چه کسانی هستند.
  • شناسنامه ی متوفی
  • عقدنامه در صورت ازدواج
  • شناسنامه ی وراث
  • گواهی فوت متوفی
  • وصیت نامه در صورت موجود بودن
  • استشهادیه انحصار وراثت 
  • وصیت نامه متوفی

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت 

به جهت اخذ گواهی انحصار وراثت ، مانند سایر کارهای قانونی، طی مراحلی الزامیست. در این قسمت به لیستی متداول از مراحل اخذ این گواهی اشاره می کنیم:

  • تکمیل مدارک لازم
  • مراجعه به دفتر خدمات قضایی
  •  ثبت نام در سامانه سنا
  •  ثبت دادخواست با موضوع درخواست صدور گواهی
  • مراجعه به شورای حل اختلاف و پیگیری ارجاع پرونده و رفع نواقص احتمالی
  •  پیگیری درج آگهی در روزنامه
اخذ گواهی انحصار وراثت

جهت مشاوره با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری در تهران، متخصص در امور حقوقی تقسیم ارث و ترکه موتوفی، کلیک کنید: 09124478815

نکات مهم در اخذ گواهی انحصار وراثت

  • اعتراض به گواهی انحصار وراثت چگونه انجام می شود ؟ چنانچه نام یکی از وراث در گواهی ذکر نشده باشد یا شخص نسبت به سهم الارث تعیین شده در گواهی معترض باشد، امکان اعتراض برای وی وجود دارد.
  • تأخیر در اخذ گواهی و جریمه دیرکرد: در قانون جدید ارث به طور رسمی جریمه‌ای بابت تأخیر در نظر گرفته نشده است. اما چنانچه وراث تا یک سال از تاریخ فوت انحصار وراثت نکرده و مالیات بر ارث ماترک را پرداخت نکنند، هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌های متوفی از شمول معافیت خارج خواهد شد. اگر تاریخ فوت مربوط به سال 94 یا قبل از آن باشد، وراث به مدت 6 ماه از تاریخ فوت مهلت دارند اظهارنامه مالیات بر ارث ارائه کنند. پس از مهلت مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل 10% مالیات متعلقه خواهند شد.
  • آیا حضور همه وراث برای اخذ گواهی الزامی است؟حضور همه ورثه الزامی نیست. کافیست یک نفر از وراث به وکالت از سایرین مراجعه کند و یا حتی کل کار به یک وکیل سپرده شود.
مزایا وکیل انحصار وراثت

با توجه به زمانبر بودن همه مراحل پرونده های مربوط به ارث ، اخذ گواهی انحصار ، تحریر ترکه و تقسیم ترکه، کوچکترین اشتباه در یکی از مراحل، باعث به عقب افتادن چند ماهه پرونده خواهد شد. برای جلوگیری از هر گونه خطا و اشتباه در اسناد و مدارک مورد نیاز برای تقسیم ارث و پرداخت حداقل مالیات، بهتر است از راهنمایی وکیل متخصص در امور انحصار وراثت بهره مند گردید.

وکیل انحصار وراثت در تهران

در صورتی که وراث ، قصد شرکت در مراحل اداری، قضایی و مالی، گرفتن گواهی انحصاروراثت را ندارند، می‌توانند وکیل  داشته باشند. وکیل انحصار وراثت، به جای افراد در مراحل گرفتن گواهی حضور پیدا کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بهتر است توجه داشته باشید که اگر وکیل مورد نظر تخصصی در امور ارث نداشته باشد ممکن است گرفتن گواهی در زمان طولانی انجام شود و یا در لیست وراث قانونی و سهم الارث‌شان ایراداتی وجود داشته باشد.  وکیل انحصار وراثت شخصی است که به تمامی قوانین از جمله قانون امور حسبی آگاهی دارد و براساس تجربه سعی می‌کند بهترین راه‌حل را ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *