ترک انفاق

مجازات ترک انفاق


ترک انفاق

پیشتر در مقالات قبلی گفتیم نفقه حق زن محسوب میشود. در نتیجه مرد مکلف به تامین و پرداخت آن است . قانون هم به صراحت در راستای احقاق حقوق زوجه و در قانون مدنی مقرر داشته است: “هركس با داشتن استطاعت مالی، نفقه همسر خود را در صورت تمكين پرداخت نکند، يا از تاديه نفقه ساير اشخاص واجب النفقه امتناع کند، دادگاه او را به سه ماه يك روز تا پنج ماه حبس محكوم خواهد کرد.” در این بین بحث ترک انفاق و عدم پرداخت حق زن مطرح میگردد که در اینجا به بررسی این موضوع می پردازیم و برای رفع سوالات حقوقی شما ، راه ارتباطی با وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در امور خانواده را ارائه می دهیم.

ترک انفاق چیست؟

یکی از دعاوی رایج در حوزه خانواده دعوی مربوط به عدم پرداخت نفقه یا ترک انفاق می باشد. نفقه یکی از حقوق قانونی زن پس از ازدواج به شمار می رود و مرد موظف به تامین و پرداخت آن می باشد. در صورتی که مرد از پرداخت آن به زن خودداری نماید این بحث پیش می آید . برای درک بهتر این مفهوم لازم است در مورد نفقه مطالبی را بدانید.

استحقاق دریافت نفقه در ترک انفاق

در بحث ترک انفاق ، استحقاق زن در دریافت مهریه نطرح میگردد . دو شرط اساسی برای الزام پرداخت نفقه از جانب زوج  به زوجه وجود دارد که در صورت تحقق آنها زن مستحق دریافت نفقه می باشد. این شرایط طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی عبارت اند از:

  • تمکین زوجه از زوج: طبق قانون عدم تمکین عام و خاص زوجه از زوج سبب از بین رفتن حق زوجه در خصوص نفقه می شود . طرح شکایت ترک انفاق از جانب دادگاه رد می شود.
  • دائمی بودن عقد نکاح: عقد نکاح میان زوجین باید دایمی باشد . در غیر این صورت نفقه به زن تعلق نمی گیرد.

به منظور مطالعه بیشتر کلیک کنید

نفقه

تحقق جرم ترک انفاق

باید بدانید وضعیت مالی نامناسب او، نمی‌تواند بهانه‌ ای برای شانه خالی کردن از این تکلیف باشد. اما برای اینکه ترک انفاق جرم تلقی شود و زوج مجازات گردد باید شرایطی وجود داشته باشد که در این لخش این شرایط را مورد بررسی قثرار می دهیم:

  • زوج با وجود استطاعت مالی و وضعیت مناسب اقتصادی ، از انجام تکلیف خود خودداری نماید.
  • همچنین اگر شوهر ثابت نماید که زن از وی تمکین نمی نموده است، نه‌ تنها مجازاتی در انتظار او نیست، بلکه وظیفه پرداخت نفقه از گردن او ساقط می گردد. پس زن باید تمکین کرده باشد.

با وجود این شرایط، شخصی که از پرداخت نفقه اشخاص واجب‌ النفقه خودداریی نماید به حبس تعزیری درجه ۶ (حبس بیش از شش ماه تا دو سال) محکوم می گردد.

جرم ترک انفاق

امعمولا از جرم ترک انفاق به عنوان ضمانت‌اجرای کیفری نفقه دادن اشاره میکنیم. به عبارتی وقتی وظیفه‌ای برعهده کسی قرار می‌گیرد، باید راهی پیش‌بینی شود که در صورت تخلف از آن وظیفه، انجام آن بر فرد تحمیل شود. در مورد نفقه هم همین‌طور است. وقتی شوهری وظیفه دارد که نفقه همسر خود را بدهد یا مردی باید نفقه فرزند خود را بپردازد، باید راهی باشد که وی را به این کار ملزم کرد. در غیر این صورت تعیین و تاکید بر این حقوق بی‌فایده خواهد بود.

ترک انفاق
تحقق ترک انفاق

برای ارتباط سرسع و آسان با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید: 09124478815

آثار ترک انفاق برای زوجه

اگر زوج جرم ترک انفاق را مرتکب شود ، آثاری به همراه دارد. این آثار برای زوجه عبارت اند از:

  • زنی که شوهرش  از پرداخت هزینه‌های معمول زندگی او خودداری می نماید، قادر خواهد بود به دادگاه مراجعه کرده و الزام شوهر خود را به انجام وظیفه شرعی و قانونی خود درخواست نماید.
  • در این حالت دادگاه میزان نفقه را تعیین می کند. شوهر را ملزم می کند تا مخارج زندگی همسر خود را بر اساس آن چه دادگاه در حکم خود تعیین کرده، تامین کند.
  • اگر باز هم مرد حاضر نشد که به وظیفه قانونی خود که این‌ بار مورد تاکید دادگاه نیز قرار گرفته است عمل نماید، زن قادر است از دادگاه تقاضای طلاق نماید. زیرا در چنین شرایطی ادامه زندگی برای زن کار آسانی نخواهد بود. به همین جهت دادگاه پس از آن که وجود شرایط را تشخیص داد، مرد را مجبور به طلاق می نماید.

مدارک لازم برای شکایت ترک انفاق

برای طرح شکایت ترک انفاق باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر عدم پرداخت نفقه از شوهر است ارائه شود. توجه داشته باشید که بر اساس قانون ، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد. هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

روند شکایت کیفری ترک انفاق

تا به اینجا دریافتیک که طبق آنچه قانون مطرح کرده است در صورتی که زن استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد و مرد از پرداخت آن خودداری نماید می تواند در دادگاه طرح شکایت ترک انفاق کند. در این شکایت نیز مانند هر نوع شکایت دیگری ، زن به عنوان خواهان باید وقوع جرم را اثبات کند. راه های اثبات این شکایت مانند شکایت های دیگر شیوه هایی کاملا مشخص است. مثلا در مواردی که زن مدعی باشد می تواند شهود خود را به دادگاه معرفی کند . شاهدان هم شرایط خاصی دارند. این شرایط عبارت اند از:

  • مدارک شناسایی شاهدین جهت احراز هویت در دادگاه الزامی می باشد.
  • از موضوع عدم پرداخت نفقه از جانب متهم به صورت کامل مطلع باشند.
  • از بستگان نزدیک زوجه نباشند.
مجازات جرم ترک انفاق

ترک انفاق از جرایم کیفری به شمار می آید . قابلیت استمرار و تکرار دارد. به همین دلیل زوجه این حق را دارد که در هر زمانی نسبت به طرح دعوی به علت عدم پرداخت نفقه از سمت همسر اقدام نماید. به عبارت دیگر، این جرم به دفعات قابل شکایت کیفری است. طبق ماده ۶۴۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی : «هر مردی با برخورداری از استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید.»

ضمانت اجرای ترک انفاق

در فرهنگ ایرانی اسلامی ما مرد جایگاه ویژه ای دارد و تکیه گاه خانواده است و وظیفه تامین نیازهای خانواده و هزینه های زندگی بر عهده او گذاشته شده است. لذا اگر مردی این وظیفه مهم را ترک نماید می تواند به بقای نهاد خانواده ضربه ای جدی وارد نماید. از این رو قانون گذار برای اینکه مرد این وظیفه خطیر را  ترک نکند ضمانت اجراهای مختلفی برای ترک انفاق پیش بینی نموده است. این شمانت اجراها به دو دسته ضمانت اجراهای حقوقی و ضمانت اجراهای کیفری تقسیم می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *