مجازات شرب خمر

وکیل شرب خمر


شرب خمر

 در معنای لغوی نوشیدن، تزریق و تدخین می باشد. خمر مایع یا جامدی می باشد که باعث مستی می شود. شرب خمر نیز نوشیدن مشروبات الکلی می باشد. این عمل با مصرف مشروبات الکلی دست ساز و صنعتی موجب مجازات شود. در قانون بیان شده است مهم نیست که مرتکب چه مقدار مشروب مصرف کرده باشد و اینکه مست بشود یا نه. مهم این است که مشروب از حالت مسکر بودن خارج نشود.در صورت مواجهه با این موضوع می توانید از وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری راهنمایی بخواهید.

شرایط تحقق جرم شرب خمر

برای آنکه جرم شرب خمر تحقق یابد و فرد مجازات شود شرایطی لازم است که باید بدانید:

  • مصرف کننده مشروبات الکلی باید بالغ، قاصد و مختار باشد و نیز به حکم و موضوع این جرم جاهل نباشد. والّا حدی بر او جاری نمی شود.
  • مرتکب در شرایط رافع مسئولیت همچون حالت اضطرار و حالاتی چون فقدان اراده نباشد. از جمله موارد اضطرار می‌توان به شرایطی چون درمان بیماری و استفاده از این مواد به مقدار ضرورت تحت عنوان دارو اشاره داشت. در این موارد مرتکب مشمول اعمال مجازات حدی نخواهد بود.

اثبات جرم شرب خمر

در خصوص شرب خمر ادله اثبات عبارت اند از:

  • اقرار:اقرار مهم ترین دلیل برای اثبات جرم است . در صورت وجود این دلیل قاضی براساس آن حکم خواهد داد. ماده 164 قانون مجازات اسلامی در خصوص تعریف اقرار بین می دارد: اخبار شخصی به ارتکاب جرم از جانب خود است. اقرار می تواند در قالب نوشتن،گفتار و یا حتی اشاره صورت بگیرد.آنچه در اقرار مهم می باشد روشن بودن آن و دوری از ابهام،شرط و تعلیق می باشد.
  • شهادت: برای اینکه این جرم به اثبات برسد نیاز هست که دو مرد عادل به خوردن شراب توسط دیگری شهادت بدهند.در ادامه این مورد را بیشتر بررسی می کنیم.
  • علم قاضی: در قانون به صراحت از علم قاضی به عنوان دلیلی جهت اثبات این جرم یاد نشده است .اما از قانون مجازات اسلامی اینگونه برداشت می شود که علم قاضی مختص جرم خاصی نیست.پس در این جرم هم کاربرد دارد.
شرب خمر
مجازات شرب خمر

بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در امور کیفری است. در صورت مواجهه با موضوعات کیفری می توانید برای مشاوره تلفنی و رزرو مشاوره حضوری اقدام کنید: 09124478815

شرایط شهادت در اثبات جرم شرب خمر


قانون مجازات اسلامی در ماده 177 شرایط شاهد را در زمان ادای شهادت برای جرم شرب خمر از قرار ذیل بیان کرده است:

  • عقل:شاهد باید عاقل باشد. مجنون نباشد.
  • بلوغ: نباید شاهد ضغیر باشد.
  • ایمان : مسلمان باشد.
  • عدالت: شاهد گناه کبیره مرتکب نشود. بر صغیره نیز اصرار نورزد.
  • طهارت مولد : شاهد حلال زاده باشد .
  • نداشتن خصومت با طرفین‌یا‌یکی از آنها
  • ذینفع نبودن در موضوع
  • عدم اشتغال به تکدی و ولگرد نبودن

مجازات شرب خمر

در قوانین جدید مجازات اسلامی که به تازگی در سال ۹۲ به تصویب رسیده است، در بخش حدود؛ مواد ۲۶۴، ۲۶۵، ۲۶۶ و مواد دیگر در بخش تعزیرات به مجازات جرم شرب خمر پرداخته شده است. همچنین در ماده ۲۶۴ قانون جزا، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین چه کم باشد و چه زیاد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد یا همان مجازات است. در تبصره همین ماده خوردن آبجو را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب مجازات می داند . در ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی مصرف مسکرات را ۸۰ ضربه شلاق تعیین کرده است. این مجازات فرقی بین زن و مرد ندارد. یکسان اعمال می شود.

توبه در مجازاتهای مربوط به شرب خمر

در مجازات شرب خمر، مرتکب فقط در صورت توبه کردن می تواند تخفیف در مجازات را به همراه داشته باشد.هر توبه ای شامل تخفیف نمی شود. توبه در جرایم دارای مجازت حدی اگر قبل از اثبات صورت گیرد باعث تخفیف در مجازات می شود. همچنین اگر این جرم با اقرار ثابت شود، در صورت توبه پس از ارتکاب جرم نیز، دادگاه می تواند از رییس قوه ی قضاییه عفو مجرم را درخواست کند.

نکته:

در جرایم تعزیری درجه شش و هفت و هشت چنانچه فرد توبه کند و برای قاضی دادگاه محرز شود که مرتکب پشیمان است، قاضی دادگاه می تواند مقررات به تخفیف مجازات را اعمال کند. چنانچه مجرمی مرتکب تکرار جرم شده باشد. یعنی بعد از اینکه جرمی را مرتکب شد . به خاطر ان مجازات شد. بار دیگر مرتکب همان جرم شد . نمی تواند از امتیاز توبه استفاده کند.

نکات مهم در خصوص مجازات شرب خمر
  • مطابق ماده 704 قانون مجازات اسلامی: تأسیس مکانهایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان 3 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 12 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می نماید. اگر هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم میشود.
  • ماده 702 قانون مجازات اسلامی : هر کس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد .یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد، به حبس از 6 ماه تا یک سال زندان تعیین و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرف (تجاری) کالای یاد شده محکوم می شود.
  • مطابق ماده 703 قانون مجازات اسلامی . وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می شود. وارد کننده صرفنظر از میزان آن به 6 ماه تا 5 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای مذکور محکوم می شود.
  • شرب خمر در زمان رانندگی، به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود. برابر قانون مجازات اسلامی علاوه بر حد شرعی که 80 ضربه تازیانه، مجازات حبس تعزیری نیز در نظر گرفته شده است.
  • مطابق ماده 701 قانون مجازات اسلامی: استعمال مشروبات در اماکن و معابر را اگر با تجاهر و علنی باشد علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به حبس از 2 ماه تا 6 ماه حبس تعزیری تعیین نموده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *