الزام به اخذ پایان کار

ساخت و ساز شهری ، نیازمند رعایت یک سری از اصول می باشد. سازندگان املاک ، می بایست به نحو دقیقی این اصول را رعایت کنند . به همین دلیل ، پس از اتمام عملیات ساخت و ساز ، شهرداریباید مطابقت ساختمان با موازین قانونی را مورد تایید قرار دهد. الزام به اخذ پایان کار جزو امور لاینفک هر پروژه برای انتقال رسمی سند است. معمولا گرفتن پایان کار با سازنده میباشد. این فرآیند برای هر ساختمان مستلزم بر ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هائی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید. وکیل پایه یک دادگستری بسیاری از سوالات شما را در این مقاله پاسخ خواهد داد. با ما همراه باشید.

معنای گواهی پایان کار

گواهی پایان کار سندی است که بنا به تقاضای مالک یا وکیل وی پس از تمام شدن تمام عملیات ساختمانی توسط شهرداری صادر می گردد. همانطور که در توضیحات ابتدایی گفتیم ، گرفتن پایان کار ساختمان یکی از مقدمات تنظیم و انتقال سند است .حسب مورد مالک یا سازنده ملک باید انجام بدهد. روال گرفتن پایان کار ساختمان بدین صورت می باشد که بعد از اتمام عملیات ساختمانی چنانچه ملک خلافی یا بدهی نداشته باشد شهرداری نسبت به صدور پایان کار اقدام می نماید. در پایان کار ساختمان کاربری ملک تعیین می گردد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می کند. در ادامه به بررسی الزام به اخذ پایان کار می پردازیم.

دعوا الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل ملکی در تهران
وکیل ملکی متخصص

“بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در امور ملکی ” کلیک کنید: 09124478815

دعوای الزام به اخذ پایان کار

سازندگان املاکباید طبق پروانه ساختمان ، اقدام به ساخت و ساز نمایند. در غیر این صورت ، ممکن است که شهرداری ، در خصوص تخلفات ساختمانی ، آنها را جریمه کند. در موارد خاص نیز ، حکم تخریب ملک صادر می شود . به همین دلیل ، پس از اینکه عملیات ساخت و ساز ملک ، طبق پروانه ساخت و ساز به اتمام رسید ، لازم است که کارشناسان شهرداری ، مطابقت عملیات مذکور را با قانون و پروانه ساختمان ، مورد تایید قرار دهند .اما گاهی :

  • شخص مکلف به دریافت گواهی پایان کار ، از انجام اقدامات لازم در این خصوص ، امتناع می کند.
  • فروشنده ملک متعهد به دریافت این گواهی شده است. بعد از دریافت مبلغ معامله ، از دریافت گواهی پایانکار ، امتناع می کند. که چون خریدار ، نمی تواند سند رسمی برای ملک خود دریافت کند ، می تواند علیه فروشنده و سازنده ، دعوای الزام به اخذ پایان کار را اقامه نماید .
نتیجه:

در همه این موارد ، شخص ذی نفع ، به عنوان مالک یا خریدار ملک ، می تواند علیه متعهد ، دعوای الزام به اخذ پایان کار را در دادگاه اقامه کند. در این صورت ، دادگاه پس از بررسی موضوع ، می تواند حکم به الزام متعهد به دریافت گواهی  را صادر کند. پس از آن ، با صدور اجراییه ، این فرد را مکلف به انجام تعهد خود نماید.

مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار

اما سوال مهمی که در خصوص الزام به اخذ پایان کار مطرح می شود ، این است که: چه مدارکی برای طرح این دعوا لازم است. به عبارت دیگر ، در صورتی که خواهان ، بخواهد به صورت قانونی ، سازنده و یا مالک را ملزم به اخذ پایان کار نماید ، باید چه مدارکی را به دادخواست خود ضمیمه نماید ؟

  • مدارک هویتی خواهان ، از جمله شناسنامه و کارت ملی مالک.
  •  قراردادهای ملکی منعقده میان طرفین. اعم از مبایعه نامه و یا قرارداد مشارکت در ساخت و ساز .
  • مدارک دیگر از جمله سند مالکیت را نیز ، ضمیمه دادخواست کند. تا دادگاه ، به آن رسیدگی نماید .

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

اگر سازنده ساختمان در تاریخ مشخص شده پایان کار نگیرد مالک می تواند به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه کند. دادخواست الزام به اخذ پایان کار را تقدیم نماید. در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم، در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم در این خصوص را بعمل می آورد.باید بدانید که با قوانین جدید شهرداری مدت پایان کار نامحدود است.

دادگاه صالح برای دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

 دعوای الزام به اخذ پایان کار  ، نوعی دعوای حقوقی است. به همین دلیل ، مطابق تشریفات مذکور در قانون آیین دادرسی مدنی ، به آن رسیدگی می شود . سوال این است که کدام دادگاه ، صلاحیت رسیدگی به این دعوا را دارد؟ و دادخواست  در کدام دادگاه رسیدگی می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در دعاوی مربوط به اموال غیر منقول ، دادگاه حقوقی محلی که مال غیر منقول در حوزه آن واقع شده ، صلاحیت رسیدگی به دعوی را خواهد داشت . به همین دلیل ، دادگاه صالح ، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است ؛ حتی اگر خوانده یا خواهان دعوی در آن شهر ، سکونت نداشته باشند . لذا دادگاه صالح برای طرح این دعوا ، دادگاهی است که ساختمان در حوزه آن واقع شده است .

جمع بندی نکات مهم در خصوص اخذ پایان کار :

  •  اگر رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی  بر تخریب ملک باشد این رای  قابلیت اعتراض را در دیوان عدالت اداری دارد.
  • در صورتی که ملک دارای تخلفات ساختمانی باشد پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها ارجاع می شود .اگر مالک نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند گواهی پایان کار ساختمان صادر خواهد شد.
  • اگر سازنده ساختمان یا مالک در تاریخ تعیین شده در قرارداد نسبت به اخذ پایان کار  اقدامی نکند، خریدار می تواند به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک مراجعه کند. تقاضای الزام سازنده به اخذ پایان کار  را از دادگاه درخواست کند.
  • تعهد فروشنده به اخذ پایان کار یا گواهی عدم خلاف ساختمان، باید با ذکر تاریخ مشخص در قرارداد تصریح گردد. همچنین ضمانت اجرایی برای عدم ایفای تعهد فروشنده در قرارداد تعیین شده باشد. همچنین باید در قرارداد تاریخ مشخصی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال  و تنظیم سند تعیین کنید.
  • مرجع صالح برای طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار ساختمان دادگاه محل وقوع ملک می باشد. از زمره دعاوی غیر مالی محسوب می شود.
  • اخذ پایان کار و صورتمجلس تفکیکی، مقدمه تنظیم سند رسمی و انتقال سند می باشد. بدون اخذ آن، امکان الزام به تنظیم سند رسمی ملک وجود ندارد.
  •  در صورتی که مالک جریمه ماده 100 شهرداری را پرداخت نکند، حکم به تخریب ملک از شهرداری صادر میشود. به مالک ابلاغ می شود. اگر مالک در ظرف  مدت 2 ماه  اقدام به قلع بنا نکند شهرداری راسا اقدام به قلع بنا می نماید.

اخذ پایان کار توسط وکیل

در این مقاله عنوان کردیم که پایان کار در واقع نشان دهنده این است که ملک ساخته شده دارای تخلف ساختمانی نمی باشد.همچنین بر اساس معیارهای فنی ساختمانی ساخته شده است. مورد تایید شهرداری می باشد. همچنین با اخذ پایان کار می توانید نسبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اقدام کنید. بر مبنای همین دو بند می توانید سند شش دانگ تفکیکی تک برگ را نیز دریافت کنید. بدیهی طی تمامی این مراحل نیازمند زمان زیادی است. پیچیدگی های زیاد اداری و حقوقی را به همراه دارد. در حالی که وکیل این مراحل را در زمان کوتاه تری بدون کارشکنی طی می کند. مقصود شما را با کمترین هزینه برای شما به ثمر می رساند.

بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری در تهران . سابقه کافی و کارنامه درخشان در پرونده های مربوط با الزام به اخذ پایان کار . با ما تماس بگیرید: 09124478815

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *