شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد چیست؟


شروط ضمن عقد چیست؟

هریک از زوجین در ازدواج دائم می‌توانند شروطی را در سند ازدواج با توافق یکدیگر قید نمایند. براساس ماده 1119 قانون مدنی زوجین شروطی که خلاف ذات عقد است می‌توانند ذکر نمایند. زمانیکه زوجین این شروط را قبول کنند، برای طرف مقابل حقوق و تکالیفی به وجود می‌آید .آنها موظف به انجام این تکالیف هستند. همچنین ضمانت اجرایی برای عدم اجرای شروط ضمن عقد نیز در قانون تعیین شده است. علاوه بر این در سند ازدواج تعدادی از شروط به صورت چاپی قید شده است . زوجین با امضای هریک از این شروط آن را می‌پذیرند. بهتر است برای پاسخ به سوالات خود در باب این موضوع ، با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور خانواده مشرت نمایید.

شروط ضمن عقد

لازم به ذکر است که این شروط به طور چاپی در عقدنامه های ازدواج وجود ندارند. اما می توان به عنوان شروط ضمن عقد در قسمت توضیحات آنها را اضافه کرد.برای این امر توافق طرفین الزامی است.:

  • شرط تحصیل: زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله كه خودش لازم بداند و در هر كجا كه شرایط ایجاب کند، مختار 
    می‌سازد.
  • اشتغال : مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد، مرد می‌تواند همسر خود را از آن شغل منع كند. با توجه به تفسیرهای مختلف از این متن ، گنجاندن این عبارت در سند ازدواج پیشنهاد می‌شود: زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی كه مایل باشد، در هر كجا كه شرایط ایجاب کند، مختار می‌سازد.
  •  وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور : مطابق قانون گذرنامه، زنان متأهل فقط با اجاره‌ كتبی همسر خود می‌توانند از كشور خارج شوند. با توجه به اینكه این مسأله مشكلات فراوانی را ایجاد می‌كند، عبارت  : (زوج به زوجه، وكالت بلاعزل می‌دهد كه با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا كتبی مجدد شوهر، از كشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از كشور به صلاحدید خود زن است .)ب ه منزله‌ شرط در حین عقد ، در عقدنامه درج گردد.
در ادامه :

در ادامه در تنظیم شروط ضمن عقد می توان موارد زیر را نیز خاطر نشان کرد:

  • تقسیم اموال بین زن و شوهر بعد از طلاق و جدایی: زوج متعهد می‌شود هنگام جدایی چه به درخواست مرد باشد، چه به درخواست زن ، نیمی از دارایی موجود خود را اعم از منقول و غیرمنقول كه طی مدت ازدواج به دست آورده است به زن منتقل کند.
  • حق حضانت فرزندان : زوجین ضمن عقد توافق ‌می کنند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر باشد . یا با هر کدام از والدین که بنا بر مصلحت طفل باشد. تعیین مصلحت طفل بر عهده کارشناس یا داور مرضی‌الطرفین خواهد بود.
  • وکالت زوجه در طلاق: زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكیل به غیر می‌دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی بتواند از زوج جدا شود و طلاق بگیرد.
شروط ضمن عقد چیست؟
اهمیت شروط ضمن عقد

راه ارتباطی با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری در تهران ، متخصص در امور خانواده د رتهران : 09124478815

موارد استفاده از حق طلاق در شروط ضمن عقد برای زوجه

حق طلاق در شروط ضمن عقد در موارد زیر باعث می شود زوجه بتواند برای طلاق اقدام کن:

  • خودداری شوهر، از دادن نفقه، به مدت 6 ماه به هر عنوان. عدم امکان الزام او به تادیه نفقه. همچنین در موردی که شوهر، سایر حقوق واجبه زن را به مدت 6 ماه ایفا نکند و اجبار او به ایفا هم ممکن نباشد.
  • سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج.
  • ابتلای زوج، به امراض صعب‌ العلاج؛ به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه، مخاطره‌ انگیز باشد.
  • جنون زوج، در مواردی که فسخ نکاح، شرعا ممکن نباشد.
  • عدم رعایت دستور دادگاه، در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  • محکومیت شوهر به حکم قطعی. به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که مجموعا منتهی به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود . همچنین حکم مجازات در حال اجرا باشد. در تمام این موارد، در صورتی حق طرح دعوای طلاق، برای زن ایجاد می‌ شود که حکم قطعی محکومیت شوهر، صادرشده باشد. مرد در زندان باشد.
  • ابتلای زوج، به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه، به اساس زندگی خانوادگی، خلل وارد آورد .
  • زوج، زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه، ترک کند.
  • محکومیت قطعی زوج، در اثر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات، اعم از حد و تعزیر، در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد.
  • در صورتی که پس از گذشت 5 سال، زوجه، از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر، صاحب فرزند نشود.
  • زوج، بدون رضایت زوجه، همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه، بین همسران خود، به عدالت رفتار ننماید.


نپذیرفتن شروط ضمن عقد

قبل از انضا سند ازدواج ، برای پذیرش تمام موارد شروط ضمن عقد در سند ازدواج از طرف زوجین الزامی وجود ندارد. اما اگر زوج شروط  ضمن عقد را امضا نکند، زن می تواند طلاق بگیرد؟

بدیهیست برطبق ماده 1130 قانون مدنی، در صورت عسر و حرج زوجه می‌تواند تقاضای طلاق نماید. در صورتیکه در دادگاه خانواده عسر و حرج زوجه ثابت شود، حکم طلاق زن صادر می‌شود. عسر و حرج به معنی این است که وضعیت زندگی زناشویی برای زن غیرقابل تحمل و دشوار است. مصادیق آن شامل اعتیاد مرد، ترک زندگی زناشویی مرد، مبتلاشدن مرد به بیماری ناعلاج، محکومیت قطعی مرد است.

مشاوره با وکیل برای شروط ضمن عقد

اگر قصد ازدواج دارید حتما قبل از امضا کردن شروط ضمن عقد با یک وکیل متخصص مشورت داشته باشید. بر اساس توافقات خود و همسرتان شروط را تنظیم کنید. مشکلاتی که زوجین در پروسه طلاق داشته‌اند در صورت تنظیم درست این شروط به آسانی قابل حل است. به منظور مشاوره تلفنی و یا رزرو مشاوره حضوری با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در امور خانواده تماس بگیرید: 09124478815

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *