چک سرقتی و وکیل متخصص

نکات چک سرقتی


سرقت چک ، صفر تا صد

تا به حال از خود پرسیده اید که يك برگه چك داراي ارزش مالي است ؟ آیا چک سرقت می شود؟ در جواب بايد بدانید که اگر چك ، نوشته و امضا شده باشد در حكم اسكناس است. و به ميزان مبلغي كه در آن نوشته شده داراي ارزش مالي است . در صورتي كه آن چك نوشته نشده باشد، علاوه بر قيمت برگه چك، چون با نوشتن و تكميل كردن آن مي‌تواند ارزش مالي پيدا كند، داراي ارزش مالي است. در اداکه به بررسی اهمیت موضوع سرقت چک می پردازیم.

به عنوان مثال ، در بعضی مواقع بعد ازصدور چک توسط صاحب حساب ، چک به وسیله سرقت یا کلاهبرداری یا خیانت در امانت از دست دارنده خارج می شود . و با سرقت چک مواجه می شویم.حتی در مواردی برگه چک گم می شود. قانونگذار برای جلوگیری از وصول چک توسط شخص سارق و کلاهبردار سازو کار های خاصی را پیش‌بینی کرده است که در ادامه عنوان خواهند شد.


سرقت چک

فرقی نمی کند که چک سفید باشد و در آن چیزی نوشته نشده باشد ، یا سفید امضاء یا تکمیل شده باشد. در هر حال سرقت چک حادث شده است. باید برای جلوگیری از عواقب احتمالی از طریق مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام بدهید. پس به خاطر داشته باشید: وقتی یک یا چند فقره از چک هایتان توسط شخصی به سرقت برود باید سریعا به دادسرای محل وقوع جرم یعنی محل دزدیدن چک ها مراجعه کنید.

مراحل بعد از سرقت چک

بعد از سرقت چک ، صادر کننده و دارنده چک باید برای جلوگیری از پرداخت وجه چک مراحل زیر را مد نظر داشته باشند:

  • مراجعه به بانک : کسی که مدعی سرقت چک است باید با مراجعه به بانک دستور عدم پرداخت چک را به بانک بدهد
  • .بعد از این که دارنده چک به بانک دستور عدم پرداخت را تقدیم نمود باید به مرجع قضایی مراجعه کند.
  • بعد از مراجعه به مرجع قضایی صالح ،شاکی اقدام به  طرح شکایت می کند .
  • حداکثر تا ظرف یک هفته پس از دستورعدم پرداخت گواهی طرح شکایت در مراجع قضایی را به بانک ارائه کند.
بررسی ماده 14 قانون صدور چک در مراحل مربوطه

بر اساس ماده ۱۴ قانون صدور چک صادر کننده چک یا ذی نفع یا قائم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرم دیگری تحصیل گردیده ، می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.

  • همان طور که در این ماده آمده، مشخص است، همه کسانی که به نوعی نسبت به این چک ، در سرقت چک حقی دارند مثل صادرکننده چک یا کسی که چک در وجه او نوشته شده است می‌توانند تقاضای دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهند.
  • اگر دستور دهنده عدم پرداخت وجه چک به این وظیفه خود مبنی بر طرح شکایت در مرجع قضایی صالح عمل نماید، برگه چک تا رسیدگی به ادعای صادرکننده یا ذینفع مبنی بر تحصیل از طریق کلاهبرداری و سرقت مسدود می ماند و وجه آن به دارنده پرداخت نمی شود.
  • در این زمان بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید البته بدیهی است شخصی که دستور عدم پرداخت به بانک می‌دهد باید بعد از اعلام به بانک، شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم کند و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت را به بانک بیاورد.
بهترین وکیل سرقت چک در تهران
نکات حقوقی چک سرقتی

مشاوره حقوقی و کیفری با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری در تهران ، متخصص در امور مربوط به چک

همین حالا تماس بگیرید: 09124478815


تفاوت سرقت چک و چک مفقودی

هنگامی که چکی گم یا مفقود می شود ، مراجعه به بانک و سپس دادسرا ، به جهت اعلام سرقت چک ، تبعات کیفری سنگینی به بار می آورد. وقتی چکی را گم کردید باید به شورای حل اختلاف محل مفقودی چک بروید و طی دادخواست حقوقی اعلام مفقودی کنید . سپس قرار اعلام مفقودی را به بانک تحویل داده تا جلوی آن چک را ببندد. برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر می توانید از مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور چک بهره مند شوید: 09124478815

جرم سرقت چک

 جرم سرقت چک عبارت است از اینکه چک بدون رضایت صاحب آن به صورت عمدی ربوده شده باشد. دزدیدن چک مانند دزدیدن هر کالا یا وسیله دیگری جرم تلقی می شود. بر اساس قانون مجازات اسلامی با دارا بودن شرایط قانونی لازم برای احراز جرم سرقت  ، سارق با تعقیب کیفری و مجازات مواجه می گردد . همچنین در این بین میتوان به جرم های دیگری نیز اشاره کرد. مانند اینکه چک نه به واسطه ربوده شدن آن ، بلکه به واسطه خیانت در امانت یا جعل شدن چک ، مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد . هر یک از عناوین یاد شده عنوان مجرمانه خاص خود را دارند که در تعیین مجازات سوء استفاده از چک موثر واقع می شوند .

مجازات سرقت چک

بسته به نوع سرقت ، مجازات متفاوتی درقانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. چرا که مجازات جرم سرقت چک بسته به اوضاع و احوال خاص سرقت چک تفاوت می کند .

  • در صورتی که چک سرقتی از طریق سارقان خیابانی دزدیده شده باشد ، بر اساس ماده 657 قانون مجازات اسلامی که مقرر می دارد هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌ زنی ، جیب‌ بری و امثال آن شود ، سارق چک به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد .
  • اگر چک سرقت شده به شکل سفید امضا بوده باشد و مرتکب سرقت ، از آن سوء استفاده کرده و آن را نقد کند ، به مجازات جرم سوء استفاده از سند سفید مهر یا سفید امضا محکوم خواهد شد که این مجازات در ماده 673 قانون مجازات اسلامی مطرح شده است : ” هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به وی سپرده شده است و یا به هر طریق آن را به دست آورده ، سوء استفاده نماید ، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد ” .
  • پس از سرقت چک ممکن است که به همراه آن جرم جعل نیز اتفاق افتاده باشد و به عنوان مثال ، مبلغ چک بیشتر شده باشد و یا اینکه امضای دیگری در چک جعل شده باشد که در این صورت ، مرتکب علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .
چک سرقتی و سرقت چک ، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری ، وکیل متخصص چک سرقتی
نکات حقوقی و کیفری چک سرقتی
مستندات قانونی – چک های سرقتی

اکنون به عنوان نکات نهایی به تعدادی از مواد کاربردی در سرقت چک اشاره می کنیم:

ماده ۷:

هر كس مرتكب بزه صدور چك بلامحل گردد به شرح ذيل محكوم خواهد شد:

  • الف ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك كمتر از ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد به حبس تا حداكثر شش ماه محكوم خواهد شد.
  • ب ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال تا پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد از شش ماه تا يك سال حبس محكوم خواهد شد.
  • ج ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال بيشتر باشد به حبس از يك سال تا دو سال و ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت دو سال محكوم خواهد شد و در صورتيكه صادركننده چك اقدام به اصدار چكهاي بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چكها ملاك عمل خواهد بود.

تبصره : اين مجازاتها شامل مواردي كه ثابت شود چكهاي بلامحل بابت معاملات نامشروع و يا بهره ربوي صادر شده، نميباشد.

ماده ۱۴:


صادركننده چك يا ذينفع يا قائم مقام قانوني آنها با تصريح به اين كه چك مفقود يا سرقت يا جعل شده و يا از طريق كلاهبرداري يا خيانت در امانت يا جرائم ديگري تحصيل گرديده ميتواند كتباً دستور عدم پرداخت وجه چك را به بانك بدهد. بانك پس از احراز هويت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداري خواهد كرد . و در صورت ارائه چك بانك گواهي عدم پرداخت را با ذكر علت اعلام شده صادر و تسليم مينمايد.
دارنده چك ميتواند عليه كسي كه دستور عدم پرداخت داده شكايت كند. هرگاه خلاف ادعايي كه موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد. دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ اين قانون به پرداخت كليه خسارات وارده به دارنده چك محكوم خواهد شد. تبصره ها را مطالعه کنید:

  • ذينفع در مورد اين ماده كسي است كه چك به نام او صادر يا ظهرنويسي شده يا چك به او واگذار گرديده باشد (يا چك در وجه حامل به او واگذار گرديده).در موردي كه دستور عدم پرداخت مطابق اين ماده صادر ميشود بانك مكلف است وجه چك را تا تعيين تكليف آن در مرجع رسيدگي يا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودي نگهداري نمايد.
  •  دستور دهنده مكلف است پس از اعلام به بانك شكايت خود را به مراجع قضايي تسليم و حداكثر ظرف مدت يك هفته گواهي تقديم شكايت خود را به بانك تسليم نمايد در غير اينصورت پس از انقضاء مدت مذكور بانك از محل موجودي به تقاضاي دارنده چك وجه آن را پرداخت ميكند.
  • پرداخت چكهاي تضمين شده و مسافرتي را نميتوان متوقف نمود مگر آنكه بانك صادركننده نسبت به آن ادعاي جعل نمايد. در اين مورد نيز حق دارنده چك راجع به شكايت به مراجع قضائي طبق مفاد قسمت اخير ماده (۱۴) محفوظ خواهد بود.

وکیل متخصص سرقت چک

در صورتی که با سرقت چک یا کلاهبرداری چک مواجه شده اید و نیازمند وکیل چک سرقتی دررابطه با سرقت چک در تهران می باشید ، میتوانید از مشاوره تلفنی و حضوری با بهاره فیض ، وکیل پایه یک دادگستری در تهران ، متخصص در امور مربوط با چک بهره مند شوید.

تلفن تماس : 09124478815

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *